Tarina

Tarina alkoi vuonna 2006 perustetusta yrityksestä nimeltä t:mi Kraphik 3D. Olenkin sen kautta saanut asiantuntijan ja visualisoijan töitä useiksi vuosiksi ja minut on palkattu välissä myös työntekijäksi muihin yrityksiin. Projekteissani olen pyrkinyt aina oppimaan jotain uutta jokaisesta asiakkaasta ja hänen tarpeistaan. Vuonna 2019 perustin nykyisen yrityksen nimeltä Neo 3D ja samana vuonna siirsin myös visualisointipalvelut tähän firmaan. Asiantuntija – ja koulutuspalveluita teen edelleen Kraphik 3D:n kautta.

Vanhoja Kraphik 3D:n asiakasprojekteja

Asiakas: Exel Sports Floorball. Vuosi 2006. Lavan visualisointi. Mitä projektista opin: Konseptivaiheessa olevan tuotteen visualisointi. Monimutkaisen esineen teksturointi.

Asiakas halusi tehdä visualisoinnin vasta tuotekehitysvaiheessa olevasta tuotteesta. Tässä tapauksessa oli kyseessä salibandymailan lavan 3d-visualisointi. Haastavinta oli saada tekstuuri näyttämään halutunlaiselta kuten oikeassa lapamallissa. Siihen aikaan oli kuitenkin tullut jo Bodypaint 3D joka oli osa Cinema 4D pakettia ja sillä sai maalattua 3d-kappaleita vapaasti miten halusi.

Projekti: Kerrostalon visualisointi. Asiakas: Yit Rakennus Oy. Vuosi 2006. Mitä opin projektista: 3d-visualisoinnin upottaminen valokuvaan.

Projekti oli monipuolinen, koska asiakkaalle piti käydä valokuvaamassa rakennuksen tontti paikanpäällä ja sitten visualisoida rakennettava kohde. Asiakas halusi saada rakennuksesta mahdollisimman realistisen kuvaupotuksen. Myös syksyinen vuodenaika piti näkyä kuvassa.

Liikuteltava kenttäsairaalaprojekti vuodelta 2009. Asiakas Comboral Oy. Mitä projektista opin: 3d-mallintaminen mittakaavaan.

3d-mallinnus piti teettää uudestaan minulla, koska ruotsalaiset joilta 3d-mallinnustyö oli aiemmin tilattu olivat mallintaneet rekkojen kontit väärin. Piirustus oli 1:50 ja kontit oli mallinnettu sen pohjalta ilman mittasuhdemuunnosta 1:1 mittakaavaan. Piirustukset oli piirretty millimetripaperille käsin. Mittakaavaa käytetään, koska halutaan säästää tilaa ja siksi suunnittelijat tai asiakas käyttää piirtäessään pientä mittakaavaa. Ellet sitten halua jostain syystä rekka-auton kokoista piirrosta työpöydälle. No olin hieman huvittunut asiasta vaikka en itsekään vielä aloittelevana yrittäjänä silti kaikkea suunnittelusta tiennyt. Hieman tutun arkkitehdin kanssa keskustellessani tajusin työnkulun, jolla sitten mallinsin kaikki tarvittavat kenttäsairaalan kontit oikeaan mittakaavaan. Minulla kun ei ollut mitään teknistä koulutusta silloin taustalla. Olin käynyt suorittamassa kuvataiteilijan tutkinnon ammattikorkeakoulussa. Lopuksi yritin kouluttaa vielä graafikkoa, että kontti eli ns. arkkitehtuurimateriaali pitää olla 90-asteen kulmassa esitteessä koska ne on tarkoitettu siten aseteltaviksi.

Puurivitaloprojekti. Asiakas: Rovaniemen Huoneistopiste. Mitä projektista opin: Taustan teko on tärkeää.

Sitä luulee kovasti osaavansa vaikka mitä mutta oppi tulee kuitenkin usein kantapään kautta ja asiakas on paras opettaja. Vuonna 2011 vielä luulin, että osaan tehdä jokaiseen visualisointiin hyvät taustapilvet mutta niissäkin oli vielä opettelua, koska monet visualisoijat vieläkin vain laittavat jonkun taivaan taustalle edes miettimättä, että siinäkin pitää olla perspektiivi jos kuvassa on pilviä. Myös kameran sijainti merkitsee. Kuvan kaikki talot on mallinnettu cad-piirustusten mukaan Cinema 4D:lla joten työtä oli aika paljon.

Myös polygonimallintaminen on tullut tutuksi ajan myötä, koska asiakkailla ei ole usein ollut käytössään mitään muuta kuin cad-piirustus. Kerrostalon mallintaminen 3d-mallinnusohjelmalla kuten Cinema 4D:lla ei ole ehkä niin kätevää kuin esimerkiksi Sketchupilla tai Archicadilla. Alla kuvassa eräs kerrostaloprojekti vuodelta 2011.

Projekti: Kerrostalon mallintaminen ja visualisointi. Asiakas: Rovaniemen Huoneistopiste.